Sådan har brugerne oplevet overgangen til Forsyning|FOF i skyen
Sådan har brugerne oplevet overgangen til Forsyning|FOF i skyen
Når det bliver din tur til at komme i skyen, kan det godt være lidt af en omvæltning. Der er mange nye funktioner at vænne sig til – men heldigvis er der også hjælp at hente. Det fortæller nogle af de brugere, som allerede er i skyen.
Vores årsmøde i august sidste år gjorde det klart, at mange af de kommende brugere i skyen havde gjort sig en del overvejelser om at komme i skyen. Vi har derfor spurgt nogle af dem, der allerede er kommet på, hvad man kan forvente.
Vores arbejde med at opdatere finans- og forbrugersystemet, Forsyning|FOF, og rykke det op i skyen, tog for alvor fart sidste år.
I april måned kom de første pilotbrugere på for at teste systemet og konverteringsprocessen, mens den brede udrulning startede efter sommerferien.
Vi har talt med nogle af de brugere, som allerede er rykket op i skyen – både om processen, udfordringerne og om det, man skal glæde sig til.
En af de første pilotbrugere, som fik lov til at prøve kræfter med Forsyning|FOF i skyen, var Louise Nørgaard. Hun er bogholder hos det lille fjernvarmeselskab, Vestervig Fjernvarme, som har i omegnen af 600 forbrugere.
Louise Nørgaard var godt klar over fra starten, at hun som pilotbruger ikke nødvendigvis ville få den mest gnidningsfri opstart – og det gjorde hun heller ikke, fortæller hun. Men i dag er hun kommet godt i gang i skyen og er glad for de mange nye funktioner, der følger med:
- Det bliver jo nemmere og nemmere at arbejde i systemet, og rigtig mange af mine opgaver er blevet lettere. Selvfølgelig oplever jeg også stadig, at der godt kan være fejl – men det er ikke værre, end at man lige kan få hjælp af Softværket til at få dem fikset, siger hun og fortsætter:
- Det generer mig egentlig ikke, at jeg har to programmer at arbejde i, for integrationen mellem det nye og det gamle Forsyning|FOF fungerer godt.
Nogle af de funktioner, Louise Nørgaard fremhæver ved FOF i skyen, er de integrerede bankafstemninger og muligheden for let at administrere betalinger med Continia Payment Management.
I det hele taget understreger hun, at det gælder om at være stålfast, når man skal lære systemet.
- Alt i alt har det været en fin oplevelse at komme i skyen. Jeg havde sat mig for, at jeg var nødt til lære systemet. Det er en vigtig indstilling at have, tror jeg. Og jeg kan selvfølgelig sagtens lære mere. Det har jeg også planer om, siger hun.
Undervisning gav gode muligheder for at afprøve i praksis
En af de ting, Louise Nørgaard og de andre pilotbrugere efterspurgte i opstarten, var mere undervisning. For at gøre overgangen til skyen lettere for vores brugere, valgte vi derfor at øge undervisningsmængden fra to til tre dage frem mod den brede udrulning.
Det har givet mere tid til, at kursusdeltagerne selv kan prøve kræfter med systemet og arbejde i egne data. Og det lader til at have givet pote – i hvert fald hvis man spørger to af de brugere, som for nylig er kommet i skyen.
- Lige så stille lærer man jo systemet at kende, og så fungerer det fint. Det var et rigtig fint kursus, hvor man lærte noget og fik tingene i hænderne. Jeg synes egentlig, at undervisningsmængden var passende, fordi man fik noget tid til selv at sætte systemet op. Det var rart, at vi havde fire undervisere på, som kunne hjælpe, fortæller Inge Staulund, bogholder i Lem Varmeværk.
- Konverteringen og kurset er gået rigtig fint, selvom der selvfølgelig har været et par småting. Generelt skal man selv sidde med systemet, før man lærer det ordentligt, og det tager jo tid. Men jeg oplever da allerede, at det er blevet nemmere at arbejde i, supplerer Henrik Nielsen, der er varmemester for Vorupør Kraftvarmeværk.
Det tager tid at lære systemet at kende
Det, der særligt går igen hos alle tre brugere vi har talt med, er at man ikke skal regne med at være fuldstændig klar til at bruge systemet, når man kommer hjem fra kurset.
Det tager tid at lære, fortæller Henrik Nielsen:
- Det var fint at komme på kursus og høre om det, men man er nødt til at sidde med det selv. For mig var det lidt sejt til at begynde med, for når man ikke lige er regnskabskyndig, skal man også til at finde ud af, at tingene bliver kaldt noget andet, end de plejer, siger han.
Inge Staulund fra Lem er også stødt ind i en udfordring eller to efter undervisningen – men heldigvis har der været god hjælp at hente i supporten, fortæller hun.
- Det er noget anderledes at arbejde i, men det kommer også an på, hvor mange andre systemer man har prøvet før. Det tager tid at komme ind i noget nyt, og man skal kæmpe lidt for det. Så jeg er glad for, at jeg ikke har fået alle funktionerne på én gang – men samtidig glæder jeg mig også til at få resten med over, lyder det.
Gode råd, når du skal i skyen
Man bliver ikke superbruger af Forsyning|FOF i skyen på én dag – og heller ikke nødvendigvis på en måned. Men skal man i skyen i løbet af 2024, er der gode råd at hente hos de brugere, som allerede er kommet på.
- Man skal regne med, at det giver lidt udfordringer i starten – men det bliver lynhurtigt bedre.
- Tag det stille og roligt og husk, at du sagtens kan få den hjælp, du har brug for – især hvis du sidder alene på et værk, siger Louise Nørgaard fra Vestervig Fjernvarme og fortsætter:
- Det kan også være en god ide at række ud til en ERFA-gruppe eller tage fat i nogle af dem, man har været på kursus med. Uanset om man har fem eller 1.000 forbrugere, er det jo det samme, man skal igennem.
Samme råd giver Henrik Nielsen også, mens Inge Staulund fra Lem supplerer med en opfordring til, at man forbereder sig godt ud fra den liste, man får udleveret inden kurset i Kolding.
- Sørg for at have det løst, så du er klar, når du kommer til undervisning, siger hun.