Hjørring: Ny hjemmeside letter konverteringsopgaven
Hjørring: Ny hjemmeside letter konverteringsopgaven
Hjørring Varmeforsyning valgte en brugervenlig hjemmeside fra Softværket for at kunne understøtte administrationen i kommende konverteringsprojekter. Og særligt samspillet med Forbruger- og finanssystemet har været en uvurderlig hjælp i håndteringen af tilmeldinger.
Som så mange andre af landets fjernvarmeselskaber, skal Hjørring Varmeforsyning rulle fjernvarme ud til endnu flere forbrugere i de kommende år.
Tilmeldingen til de nye områder åbnede op lige inden jul sidste år – og for at lette den administrativt tunge opgave med at håndtere tilmeldingsprocessen, valgte man at skifte til Softværkets hjemmesideløsning, Forsyning|Web.
Særligt fordi løsningen har en god integration med finans- og forbrugersystemet, Forsyning|FOF, som Hjørring Varmeforsyning allerede brugte, fortæller økonomichef Dan Østergaard.
- Vi havde nogle konverteringsprojekter på vej og havde brug for en større integration mellem vores forbrugersystem og hjemmeside. Derfor gav det god mening at få det hele samlet ét sted – ikke mindst for at fremtidssikre os mod de opgaver, vi forventer at skulle løse, siger han.
Letter tilmeldingsopgaven
Med valget af løsningen, kan interesserede borgerne i de nye fjernvarmeområder nu både fremsøge deres adresse og tilmelde sig fjernvarmen direkte på Hjørring Varmeforsynings hjemmeside.
Og alle forbrugernes indtastede oplysninger hentes med det samme over i Forsyning|FOF, hvor de efterfølgende kan behandles. Det giver administrationen et uundværligt overblik over projektets fremskridt.
- I stedet for at vi skal taste kundens data ind, sørger de selv for det, når de tilmelder sig på hjemmesiden. Det giver en noget nemmere administrativ opgave, og samtidig får vi overblik over, hvor mange der har henvendt sig i de pågældende områder, forklarer Dan Østergaard og fortsætter:
- Det øger motivationen internt, at vi kan følge med i projektet. Pludselig bliver det realistisk, når man kan se, at de kræfter man har lagt i områderne, bærer frugt. Derudover får vi også sat navn på dem, der tilmelder sig. Det betyder meget, fordi man får en konkret person, man rent faktisk kan interagere med. En person, der gerne vil os og fjernvarmen, lyder det fra økonomichefen.
Samspil mellem løsninger vejede tungt
At Softværkets hjemmesideløsning kunne understøtte Hjørring Varmeforsynings konverteringsprojekt var dog ikke eneste årsag til, at man skiftede. Fjernvarmeselskabets tidligere platform krævede nemlig en omfattende opdatering, som ville medføre, at man nærmest skulle have en helt ny hjemmeside.
Spørgsmålet gik derfor på, at man skulle bruge den eksisterende platform eller vælge en ny. Og her var det igen samspillet mellem Forsyning|FOF, der vejede tungt på vægtskålen.
- Vi har fulgt med i udviklingen af Softværkets hjemmesideløsning, og især på det seneste er der kommet mange gode funktioner, som vi stod udenfor. Skulle vi have dem, ville det kræve tilretninger og tilkøb til vores gamle platform. I stedet får vi nu funktionerne, så snart de er klar, siger Dan Østergaard.
Lettere at opdatere og bedre support
I forbindelse med overgangen til den nye hjemmesideløsning, fik Hjørring Varmeforsyning givet siden en markant overhaling ud mod forbrugerne. Man valgte en mere grøn profil med en ny opsætning.
- Indholdet er det samme, mens overblikket og brugervenligheden også er lige så godt som på den gamle side, fortæller Dan Østergaard.
Økonomichefen nævner samtidig, at man med den nye hjemmeside har fået langt bedre muligheder for at ændre på og opdatere hjemmesiden. Det skyldes særligt træstrukturen i administrationsfladen, som gør det overskueligt selv at arbejde med systemet.
- Før skulle vi have hjælp til lidt flere ting, mens vi nu forventer, at vi kan være mere selvkørende. Samtidig har vi fået en fordel i Softværkets support, som er gode til at sørge for, at man selv kan løse udfordringerne fremadrettet. Den service havde vi slet ikke på samme måde før – og derudover var den ikke gratis, forklarer han.
Den endelige overgang til Hjørring Varmeforsynings nye hjemmeside blev taget stille og roligt, så medarbejderne havde ro i maven og var klar til at arbejde med systemet.
- Det var en smertefri proces, som vi tog i vores eget tempo, slutter Dan Østergaard.