Forsyning|FOF har lettet hverdagen for Aars Vand
Aars Vand: ”Vores hverdag er blevet nemmere med Softværkets løsninger”
Som ny bruger af Softværkets løsning, Forsyning|FOF, har Aars Vand allerede fået lettet hverdagen. Vandværket ser et potentiale for yderligere optimering i administrationen og har fået så god support, at de anbefaler Softværket som samarbejdspartner til andre vandværker.
Aars Vand har siden starten af 2022 været i gang med at bruge Softværkets Finans- og Forbrugerafregningssystem (FOF). Vandværket, der har eksisteret siden 1903 og i dag leverer vand til 4.600 forbrugere i Aars og omegn, er glade for at have fået taget systemet i brug, fortæller bogholder Dorte Andersen.
Opstarten med Softværket har været en meget positiv oplevelse. Det er klart, at implementering af et nyt system aldrig kører 100% efter bogen, og at man altid skal bruge tid på at sætte sig ind i det nye. Vi føler dog, at vi er blevet holdt sikkert i hånden gennem hele processen, og har på intet tidspunkt følt, at vi stod alene. Samtidig har Softværket udvist en fantastisk ro og på den måde givet os tryghed i, at vi nåede de aftalte deadlines, siger hun.
Og anbefalingen er da også helt klar fra bogholderen: Vandværker kan drage stor nytte af Softværket som samarbejdspartner.
Vores hverdag er allerede blevet nemmere med Softværkets løsninger, og der er endda potentiale for yderligere optimering. Vi har indtil videre haft en virkelig god oplevelse af Softværket, og vi vil klart anbefale andre vandværker at samarbejde med dem, siger Dorte Andersen.
Sparer tid med effektiv support
Efter den gode opstart, er Aars Vand blevet bekræftet endnu mere i, at samarbejdet med Softværket er det helt rigtige. Det mærker Dorte Andersen blandt andet, når hun benytter supporten:
Supporten hos Softværket er en helt anden verden end hvad vi har været vant til. Hvad enten vi ringer eller skriver for at få hjælp, får vi altid kvalificeret svar få minutter efter. Det hjælper mig til at komme hurtigt videre fra den udfordring, jeg måtte have, hvilket sparer mig en masse tid og samtidig giver færre udfordringer i hverdagen, lyder det.
Tidsbesparelse er den helt store gevinst
Dorte er godt i gang med at lære FOF at kende, og til spørgsmålet om, hvilke gevinster systemet giver hende, svarer hun:
Tidsbesparelse er den helt store gevinst. Selvom jeg kun har brugt FOF i en kort periode, kan jeg konstatere, at selve den daglige proces med at navigere rundt i systemet kræver meget få klik. Samtidig er FOF intuitivt opbygget, så jeg relativt hurtigt har fundet ud, af hvordan jeg finder rundt. Det er klart, at jeg ikke har fuldt overblik over alle de muligheder, hvor FOF kan hjælpe mig med at effektivisere endnu, men jeg er sikker på, at jeg med hjælp fra Softværket kan blive endnu skarpere på det fremadrettet.
Sparer arbejdsgang ved målerskifte
Et af de områder, hvor Dorte Andersen ser en fremtidig stor gevinst, er i forhold til målerskifte, som nu kan foretages i Softværkets forbrugerportal, E|Forsyning:
Tidligere skrev vi målerskiftet ned på en seddel, når vi var ude hos forbrugeren. Derefter tastede jeg de nedskrevne data ind i forbrugerafregningssystemet. Nu sparer vi hele den del, hvor jeg taster data ind i systemet. Med E|Forsyning kan vores tekniker nemlig lave hele målerskiftet ude hos forbrugeren. Teknikeren taster alle data ind i E|Forsyning, for eksempel via en tablet, og da E|Forsyning taler sammen med FOF, kommer de indtastede data automatisk ind, så jeg nemt kan færdiggøre målerskiftet. På den måde sparer vi en hel arbejdsgang og dermed tid, fortæller hun.
Kan redde forbrugerne fra store omkostninger
Udover de fordele, som Aars Vand kan få ved at bruge E|Forsyning, er der i særdeleshed også en gevinst at hente for forbrugerne:
I takt med at vandværkerne får flere og flere målerdata, åbner det også muligheden for, at forbrugerne selv kan få løbende indsigt i deres eget forbrug. De får deres eget login til E|Forsyning og kan dermed følge med i, om de afviger fra det budgetterede forbrug. Hvis de afviger får de en alarm, og de vil dermed hurtigt kunne spotte en eventuel lækage i god tid. Alternativt kunne der gå lang tid, før lækagen blev opdaget, hvilket ville kunne resultere i store omkostninger for den enkelte forbruger, forklarer Dorte Andersen.