Vi skubber til tidsplanen

9. december 2022

FOF i skyen: Vi skubber til tidsplanen uden at gå på kompromis med kvaliteten

En større udviklingsopgave i forbindelse med indefrysningsordningen og et ønske om at levere den bedst mulige udgave af et nyt Forsyning|FOF gør, at vi er nødt til at skubbe til projektets tidsplan. Vi giver her en opdatering på tidsrammen, projektets status og implementeringsprocessen.

Vi arbejder stadig på højtryk for at levere et nyt, forbedret og fremtidssikret Forsyning|FOF.

Siden vi præsenterede vores store udviklingsprojekt, som skal flytte FOF op i skyen og basere løsningen på Microsofts Business Central, har både vores udviklere og konsulentgruppen været travlt optagede af at levere den optimale løsning til vores brugere.

Men desværre måtte vi med ekstremt kort varsel sætte en del af vores kræfter ind på at udvikle en løsning til de fjernvarmeselskaber, som fra årsskiftet skal kunne tilbyde indefrysning af deres forbrugeres varmeregning. Samtidig er det vigtigt for os ikke at gå på kompromis med kvaliteten af projektets endelige resultat.

Det betyder, at vi har måttet skubbe tidsplanen for det nye Forsyning|FOF nogle måneder. Og vi må også konstatere, at selve udrulningen af det nye Forsyning|FOF bliver en længere proces end først meldt ud.

Vi kender endnu ikke den endelige tidsplan – men kan allerede nu sige, at udrulningen går i gang i uge 16 i 2023 og vil fortsætte ind i 2024.

 

Kvaliteten i første række

Vi udvider den forventede udrulningsperiode, fordi vi vil levere et færdigt produkt, som lever op til det høje kvalitetsniveau, der kendetegner vores andre løsninger. Og fordi vi vil levere samme kvalitet til hver eneste af vores brugere.

Det kræver, at vi sætter længere tid af til at konvertere den enkelte forsyning end først planlagt. I løbet af de sidste par måneder er vi nemlig blevet mere bevidste om de store forskelle der er i måden, hvorpå forskellige forsyningsselskab bruger Forsyning|FOF.

Det vil give en lavere kadence på udrulningen i starten, men det er vores håb og forventning, at vi med tiden opbygger en erfaring i implementeringsprocessen, som gør det lettere og hurtigere at konvertere fra det gamle til det nye Forsyning|FOF.

 

Projektets status

Lige nu forbereder vi os på Softværkets egen overgang til FOF i skyen, som vil ske i første kvartal i 2023. Det er en del af vores kvalitetssikring, at vi selv er den første prøveklud.

Det gør nemlig, at vi har erfaring med de faldgruber, en implementering af Microsoft Business Central kan medføre, inden vi i uge 16 begynder at konvertere de første pilotbrugere, som allerede nu er udvalgt. Herefter kan vi påbegynde den brede udrulning til resten af vores kunder.

 

Sådan vil du opleve implementeringen

Når det er ved at være din forsynings tur til at komme op i skyen, vil I få besked fra jeres kontaktperson i god tid – senest 3 måneder inden. Det giver jer tid til at gøre jeres data klar til konverteringen. I får en personlig rapport med data, der skal ryddes op i, og i den proces vil jeres kontaktperson løbende følge op på jeres fremskridt.

For at vi kan klare konverteringen hurtigst muligt, anbefaler vi derfor allerede nu, at I får kigget jeres data igennem. Ligesom når man har sygesikringsbeviset klar, når man skal til lægen, gør det nemlig hele processen nemmere for både os og jer – og det har stor betydning for hele projektets tidsplan.

Når dagen for konverteringen kommer, vil I sammen med fire andre forsyninger gennemgå et intensivt undervisningsforløb på to dage. På første dag vil undervisning foregå i et testmiljø, og på den anden dag vil I arbejde med jeres egen data.

I den følgende uge efter undervisningsforløbet vil Softværket stå klar med ekstra ressourcer til at hjælpe jeres forsyning med eventuelle udfordringer, I møder i forbindelse med implementeringen.

Vi ser frem til et tæt samarbejde med vores brugere om at få implementeret et forbedret og fremtidssikret forbrugersystem.

 

Vi udsender fremover et nyhedsbrev hver anden måned

Efterhånden som udrulningen af det nye Forsyning|FOF skrider frem, kan vi give en mere præcis tidsplan for processen.

Det og andre opdateringer om Projekt Skyfall, kan du som bruger følge med i løbende. Fremover sender vi nemlig et nyhedsbrev ud om projektet hver anden måned.

//